onsdag 10. november 2010

Å lage film..

Jeg hadde ikke tro på at dette var noe for meg, men for ungdommer og nerder..
Jeg ville lage en film som kan være til hjelp i undervisningen. Noe som er moro å holde på med og som elevene liker. NUNO blir det valget tema.
Det må jobbes ganske hart med nevene og å jobbe sammen slik gjør noe med arbeidsfellesskapet.
Jeg ville prøve å filme med enkle midler, ikke videokamera,men fotokameraet: Cannon Digital IXUS 87015, 10.0 megapixels.

Så var det å finne en egnet plass, forberede til opptak og sette igang.
Jeg snakker og forklarer samtidig som kameraet går og føler meg som Ingrid Espelid. Vi var dessverre ikke alene i huset, for plutselig hører vi slamring med dører, veldig tydelig! Ellers var vi fornøyd med forberedelsene og selve opptaket som varer i ca 9 min.og med få stopp underveis. Filmen la jeg inn på Mine videoer og åpnet Movie Maker og kopierte filmen over dit.
Da begynte jeg å lure.. Det var jo ikke denne versjonen som vi hadde øvet inn en hel dag på høyskolen..
Jeg plyndret og ble frustrert. Nå var det godt å ha medstudenter i nærheten. Vi prøvte ut, diskuterte og brukte video fra YouTube som hjelpemiddel. Det tok lang tid før vi forsto systemet, men vi klarte det!

I mitt tilfelle skal lyden (talen) passe til bildene. Klippingen må foregå nennsomt og uønska lyder prøver jeg å klippe bort. Jeg blir blir fornøyd etter hvert.
Overganger, forstår jeg, "tar av" spilletida. Derfor kan jeg bare bruke noen få og heller prøve å få fram en helhet.
Startbildet fikk noen snurrer og kunne blitt bedre med en roligere start. Der kunne det vært fint å bruke bjelleklangen til lyd, slik at start og slutt fikk en likhet. Men det gikk ikke.
Avslutningen med sauene likte jeg godt. Det er søstera mi sine sauer, spelsau. Ved å bruke saue-filmen kunne jeg ikke velge rulletekst, men bruke animasjon på teksten. Teksten ruller altfor fort og den kan ikke styres.

Alt i alt var dette gøy og det frister til gjentakelse.

Takk til Tone Mysja, Randi L Haugan og Kristin H Haghus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar